Spotify, iZettle och Mojang. De är bara tre av många exempel på stora varumärken som har kommit från Sverige på senare år – och fler storexporter lär det bli. Runt om i landet finns i detta nu en uppsjö av heta startups att hålla ögonen på. Har du redan hört talas om något av de här företagen?
1. Uniti
Uniti är en startup från Lund som, efter en framgångsrik crowdfunding-kampanj, är på god väg att göra verklighet av sin elektriska stadsbil. Det som gör att elbilen skiljer sig från mängden är det faktum att den har byggts som en elbil från början. Andra elbilstillverkare idag fokuserar snarare på att göra förändringar i redan konventionella bilars design och mekanik. Med ett tydlig fokus redan från start ska elbilen bättre möta de behov som framtida användare kommer att ha.
Efter att ha fått in 12 miljoner i crowdfunding, 7 miljoner mer än den efterfrågade summan, har de inlett ett samarbete med Siemens. De nya elbilarna kommer att byggas i en helautomatiserad fabrik i Sydsverige och förväntas vara leveransklara under 2019.
2. Stark Drive
”Världens billigaste elcykel”. Så marknadsför sig den rykande färska startupen Stark Drive. Efter att grundaren köpt en elcykel till ett högt pris i Asien, och ändå inte varit helt nöjd med den, föddes idén som ligger till grund för projektet.
Något som skiljer elcyklarna från mängden är vikten. Många av konkurrenternas elcyklar kan väga uppemot 35 – 40 kilo, där batteriet inte sällan är en mycket tung pjäs. Batteriet i Stark Drive väger knappt över 2 kilo, vilket ska göra de här cyklarna betydligt mer lättmanövrerade än konkurrerande modeller. Huruvida elcyklarna från Stark Drive blir storsäljare framöver återstår att se.
3. Truecaller
Truecaller är en app till iOS och Android som ska göra mobilens kontakbok smartare. Appen hjälper till att identifiera telefonnummer när det ringer vilket gör det möjligt att undvika oönskade samtal. Till exempel kan telefonförsäljare och botsamtal undvikas med hjälp av Truecaller.
Företaget är väl etablerat i dagsläget, även om Sverige inte är den största marknaden. Enligt dem själva har de 100 miljoner aktiva användare varje månad, där 65 miljoner av dessa finns i Indien. Med det i åtanke riktas de stora lanseringarna främst mot Indien i första hand. Till exempel har en tjänst som liknar Swish nu lagts till i appen, vilket passar det sydostasiatiska landet särskilt bra. Detta eftersom en stor del av landets kontanter nyligen plockats ur cirkulation.