Ett varumärke behöver inte bara vara kopplat till en viss produkt eller storbolag. Det är något som alla kan arbeta med, även mindre företagare. Till och med kan det i vissa fall kanske vara mer avgörande för ett mindre företags resultat än ett stort. När summorna är förhållandevis låga kan varje enskild positiv upplevelse av ett varumärke behövas för att verksamheten ska bli lönsam.
Ett högre syfte
Undersökning efter undersökning visar att varumärken som upplevs ha ett högre syfte, än att endast tjäna pengar, upplevs som mer positiva av konsumenter. Till exempel toppar årligen Volvo, Ica och Ikea listor över landets mest betrodda och mest omtyckta varumärken.
Av de här varumärkena är det många som förknippar till exempel Volvo med ärlighet, välvillighet och säkerhet. Kanske kan det härledas till ageranden som att bolaget undvek att ta betalt för sin uppfinning trepunktsbältet, som idag finns i bilar över hela världen (utan att Volvo fått en krona för sitt patent).
Likaså förknippas Ica ofta med ansvar, både vad gäller miljö och samhälle, medan Ikea uppfattas ha en klar framtida roll och engagerad personal. Studier från USA visar dessutom, enligt tidningen Resumé, att anställda på företag som upplevs ha ett högre syfte är mer nöjda på jobbet.
Personliga varumärken
Personliga varumärken kan vara minst lika viktiga som varumärken hos företag och produkter. Till exempel är det viktigt för en idrottare, som lättare kan landa lukrativa sponsoravtal ju starkare det personliga varumärket är.
Zlatan Ibrahimovic kan tas som exempel på detta. Förutom skickligheter på fotbollsplanen, lockar han till sig uppmärksamhet även utanför arenorna. Hans starka varumärke är tydligt när du läser vilken sporttidning som helst på nätet. Ofta vill man gärna få in ”Zlatan” i rubrikerna i clicksyfte, fast artikeln bakom rubriken inte egentligen skulle ha ansetts ha ett särskilt starkt nyhetsvärde om det gällde någon annan.
Men det gäller inte bara idrottare och kändisar. Det personliga varumärket kan vara minst lika viktigt som frisör, mekaniker eller krögare. Konkurrerar du till exempel som frisör i ett mindre samhälle är detta påtagligt. Invånarna känner sannolikt till tjänsteutbudet väl och att du uppfattas som trovärdig, lätt att ha att göra med och trevlig är förmodligen nödvändigt för att det ska gå runt.
Vilka förmågor kan utvecklas för att stärka det personliga varumärket?
- Expertis
- Den sociala kompetensen och att du är lätt att ha att göra med
- Förmåga att lösa problem
- Att du är tillgänglig
- Pålitlig